הכנת הנפש לצום יום כיפור בראי רפואת הנפש בדרך היהדות - אילמה המרכז הגבוה לרפואה טבעית

יום כיפור הוא הזדמנות פז להתוודות בפני זה המחייה אותנו בכל רגע ורגע. זה הזמן לבקש סליחה על שכעסנו, על האופן השלילי שבו התנהגנו, ולקבל על עצמנו להתחיל להשתפר, כדי להיות טובים יותר – עבורנו ועבור הזולת. זהו יום שבו אנו מתעלים רוחנית בעזרת ניתוק כל קשר בעולם החומר. אנו פורשים מאכילה ושתיה, מתענוג וממלאכה, כדי למקד את כל מהותנו בתפילה ובתשובה, בזיכוך הנפש והתחברות נשמתית למקור הבריאה.

כולנו רוצים להתחיל את השנה ברגל ימין, עם לב טהור, מחשבה נקיה ותודעה חדשה. כולנו רוצים להרגיש ששומעים את תפילתנו בשמיים – ולכולנו יש את הזכות להתחבר לאור מיוחד שקיים ביום אחד במחזור השנה היהודי – יום כיפור.

איך נוכל להוריד את הרצון המבורך הזה למעשה?

לפי רפואת הנפש בדרך היהדות, השלב הראשון בעבודת הניקוי הוא לקיחת אחריות על החיים וזאת מתוך ההבנה העמוקה שהבעיה לא בחוץ, אלא בפנים. הזכרונות והרגשות שאנו מזדהים עימם, כשאנו חווים אירועים שונים בחיינו – הם אלו שמפעילים אותנו. התבוננות על העולם החיצוני, בקלות יכולה לסייע בגילוי המקומות שדורשים מאיתנו עבודה, אך לשם כך דרושה התבוננות כנה והתמדה – וזו המשמעות של לקיחת אחריות על חיינו.

הרבה יותר קל ונוח להאשים את ה'סרט החיצוני' ולחיות בתודעה של “עשו לי”, “לקחו לי”, ”שתו לי”, לחשוב ש"אני קורבן של המציאות". כל אלו הן דרכים להסיר אחריות מעצמנו – ואלו המקומות בנפשנו שדורשים ניקוי פנימי אמיתי.

בואו נפקח את העיניים ואת הלב! נפסיק להתעסק עם הבחוץ. נעצור ונתבונן עכשיו באותו 'סרט חיצוני'. כשאנו מביטים בו, אנו כבר לא במקום של הזדהות. עכשיו אנו משתמשים ב'סרט' כדי לחולל שינוי פנימי אמיתי. כשהאדם מבין שכל אירוע הוא הזדמנות לתיקון – המתנה עצומה וה'סרט החיצוני' משתנה – כמו שנהוג להגיד "ישועת ה' כהרף עין". הבורא הוא ששלח לנו את האירוע, והבורא הוא זה שמאמין בנו! מאמין שאנחנו יכולים לתקן, להתפתח ולצמוח.

בכולנו יש חלקים הדורשים תיקון, אך אם נתבונן עליהם בהסתכלות רחבה – נצליח לראות את החסד הגדול שבעניין. הבעל שם טוב הקדוש כתב: “כאשר אדם רואה רע בזולתו, הרי זו הוכחה שאותו הרע נמצא בו בעצמו. וכמו אדם המביט בראי – אם פניו נקיים, אינו רואה במראה שום דופי, אבל אם הוא רואה לכלוך וכתם בראי, אין זה אלא משום שפניו מטונפין”.

כוונתו היא שכאשר האדם נפגש עם מעשה שלילי של זולתו, עליו לפנות פנימה אל עולמו הרוחני הפנימי, ולבדוק היכן מתקיים אצלו אותו הדבר. כל מעשה שלילי שאנו רואים בחוץ הוא רק תזכורת לעצמינו – לעצור, להתבונן ולזכור שניתנת לנו הזדמנות לתקן את עצמנו.

התיקון הוא ניקוי ה'רעלים הרגשיים' שבתוכנו, וכשאנו נקיים – אותו ניסיון כבר לא יהיה חלק מהחיים שלנו. לנקות פירושו להיות מוכנים לקחת 100% אחריות על הבעיות המתעוררות בחיינו ולהיות מוכנים לומר לבורא: "אנחנו מתחרטים על מעשינו. אנחנו מבקשים סליחה. תודה שמרב אהבתך, הראת לנו מה עלינו לתקן. אנו אוהבים אותך!"

חלק מתהליך ניקוי הנפש בדרך היהדות כולל בתוכו:

  1. עזיבת החטא – ויתור על הדבר או החלק בעצמך שהוא בבחינת רעל.

  2. וידוי דברים – וידוי בקול רם ובלב שלם מול בורא עולם על הדברים השלילים.

  3. חרטה – ריבונו של עולם אני מתחרט\ת על כך וכך.

  4. בקשת סליחה – מבורא עולם ואחר כך מעצמך, שתסלח ותמחל ותכפר על כל העניינים האלה – ושתהפך אותם לזכויות.

  5. קבלה לעתיד – הריני מקבל\ת על עצמי להשתדל להיות טוב\ה מעתה והלאה ולהשתדל להשתפר.

כשאנחנו מתחילים לקחת אחריות על חיינו ופועלים לפי סדר העבודה של רפואת הנפש בדרך היהדות – אז אנחנו למעשה מתעוררים לעבודה אמיתית, לא מתוך האשמה, אלא ממקום של עוצמה ולקיחת אחריות על חיינו. יום הכיפורים הוא הזדמנות לחדש ולאחוז בהבנה שיש לנו מה לתקן – ולהיות שמחים בכך! 

יום כיפור הוא יום קדוש ונפלא להתחיל או להעמיק את מהלך טיהור הנפש, וככה, צעד אחר צעד, נגלה שהחיים הרבה יותר מאירים לנו, היכולת לנקות בתוכנו, נרגיש שהלב מתרחב ומתמלא בשמחה יותר ויותר.

 

 

נהנת מהתכנים?
למדת משהו חדש?

זה הזמן להצטרף למהפכת ה"בריאות הטבעית"
ולהרשם לשנת הלימודים הקרובה של "אילמה"- https://bit.ly/3MYafRk

המידע המוצג לעיל הוא מידע כללי בלבד המכיל עצות לשיפור אורח החיים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/ או חוות דעת רפואית.
המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

 

בקרו באתרינו בעזרת דפדפן מודרני

דילוג לתוכן