החג הכי שמח בשנה – פורים בראי היהדות - אילמה המרכז הגבוה לרפואה טבעית

פורים בראי היהדות - הזדמנות להיפטר מהרע

שמחת פורים שמתחילה כבר מתחילת חודש אדר, “מקלפת” ושוברת את קליפת המן- עמלק הגורמת לאדם לצלול לתוך עצבות ולמרה שחורה.

במגילת אסתר ג’ י”ג כתוב: “להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים מנער ועד זקן טף ונשים – ביום אחד”, זוהי המטרה של עמלק שזהו הכח המדמה שבאדם, כח זה תפקידו “לתרגם” את המציאות למוח באופן מעוות.

רבי נתן כותב בליקוטי הלכות: “כי המדמה מטעה את האדם, שהוא מדמה דבר לדבר, עד שהוא מהפך חס ושלום ומשים רע לטוב, אור לחושך, כמו שנאמר “שמים אור לחושך וחושך לאור, שמים מר למתוק ומתוק למר” ולכן עיקר עבודתו של האדם בחג הפורים הוא לברר את אותו כוח המדמה שמבלבל, מייאש ומפיל את האדם מרוחו ולהכניע את עמלק ובכך לזכות ביום אחד לחוש באמת את החוויה של לחיות בעולם הזה ללא בלבול ועצבות.

בפורים יש לכל אחד ואחת הזדמנות להיפטר מהרע ולהפוך אותו לטוב, המושג “ונהפוך הוא” מאפיין את ניסי פורים ואת מהותו של יום זה וגם מושג זה, בא לרומם אותנו ולנסוך בנו תקווה לבל נתייאש כמו שעמלק רוצה, אלא “ונהפוך הוא”, קיימים צדדים חיוביים וטובים בכל דבר.

אמנם המאורעות שאירעו בימים ההם, קרו בהסתר, כמו שכתוב בספר דברים ל”א,י”ח: “ואנוכי הסתר אסתיר פני”, אולם ניתן להבחין כי מתחת לתפאורת ההסתר קיימת ההשגחה הפרטית של הקב”ה.

כשנכנסים לחודש אדר, אנו אומרים את אמרת חז”ל המפורסמת: “משנכנס אדר מרבין בשמחה”, לכל חודש יש את ההארה שלו, לחודש אדר יש תכונה מיוחדת של שמחה ועל כן על כל אדם להרבות בחודש אדר באותם הדברים שמביאים אותו לידי שמחה, כגון: במאכלים שמשמחים, בבגדים חדשים, בלהיטיב עם עצמך וכו’…

למצוא את השמחה הפנימית שבתוכנו

למה מרבין בשמחה בחודש אדר?

  1. כי העם שלנו ניצל, רצו להשמיד את העם היהודי והיהודים מתגברים ומנצחים את האויבים והחודש הזה חודש אדר נהפך להם מיגון לשמחה.
  2. בחודש אדר עולה המזל של ישראל, כמאמר הרש”י : “ימי נסים היו לישראל פורים ופסח”.

אז איך מרבין בשמחה הלכה למעשה?

יש שמחה שהיא שמחה חיצונית ולרוב היא חולפת מהר, קרה לנו משהו טוב, קידמו אותנו בעבודה, זכינו בלוטו, השגנו משהו שרצינו וכו’… וזה מייצר לנו רגש של שמחה, אך זוהי שמחה שתלויה בדבר, כשיש לנו את אותו הדבר אנו בשמחה, אך אם הדבר הזה יסתיים או ישתנה, אז כך גם השמחה שלנו תשתנה.

יש שמחה פנימית, שזוהי שמחה אמיתית מעצם קיומנו, שמחה שלא תלויה בדבר, שמחה מעצם החיים ומתוקף היותנו חלק אלוק ממעל ,שמחה מהסוג הזה זוהי שמחה שנשארת לטווח הרחוק ומשפיעה על חיינו לטובה ועל זה נאמר: “מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד”.

לעיתים אנו נוטים להזניח את השמחה והחיים הסוערים שבחוץ מערערים לנו את השמחה הפנימית ואנו נשאבים למציאות החיצונית ומתפעלים ממנה ואכן העבודה היא כל הזמן להתעורר לנקודה של השמחה שבלב שלנו ולקחת אחריות על השמחה שלנו ואז גם המציאות החיצונית תשתנה לטובה.

בפורים אנו עושים כמה פעולות שעוזרות לנו להתחבר לשמחה שלנו ובע’ה גם להשריש אותה עמוק בלב פנימה שתהיה איתנו תמיד.

  1. מחיית זכר עמלק – מצווה זו היא להכריע ולבטל את זרעו של עמלק ויש לנו הזדמנות למחות את זכר עמלק ולבחור בטוב.
  2. משתה פורים – ישנה מצווה לערוך סעודה למשתה ולשמחה ויש דגש על שתיית יין עד מצב של איבוד הדעת וכל זאת כדי לבטא שישראל קדושים ובדבקות לשם גם במצב של איבוד הדעת.
  3. משלוח מנות – נתינת משלוח מנות איש לרעהו מבטא את האהבה בין חברים ואת האחדות שבין איש לרעהו ואת הכוח של הביחד, דבר זה לכשעצמו משמח אותנו מאוד.
  4. מתנות לאביונים – מי שדואג לשמח את העניים אז יש לו ערך לחייו והוא יכול לשמוח באמת ובצדק, הנתינה לאחר והיציאה מעצמנו מולידה בנו רגשות של שמחה וערך.
  5. קריאת המגילה – במגילה אנו קוראים על ביטול הגזירה שנעשתה על ידי האחדות, כמו שאמרה אסתר למרדכי: “לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עלי ואל תאכלו ואל תשתו שלשת ימים לילה ויום” (מגילת אסתר ד, טז’). האחדות של העם היהודי “כאיש אחד בלב אחד” יוצרת אהבה בלב ומתוך כך שמחה.
  6. תחפושת – פעם אחת בשנה אנחנו יכולים להתחפש למה שאנחנו רוצים ולהכניס קצת רוח של שטות, צחוק ושחרור.

פורים זו הזדמנות נפלאה עבורנו לתרגל את השמחה מעצם קיומנו ולהציב לעצמנו מטרה למשוך את השמחה הזו לכל השנה.

פורים שמח!

 

נהנת מהתכנים?
למדת משהו חדש?

זה הזמן להצטרף למהפכת ה"בריאות הטבעית"
ולהרשם לשנת הלימודים הקרובה של "אילמה"- https://bit.ly/3s8qS4F

 

המידע המוצג לעיל הוא מידע כללי בלבד המכיל עצות לשיפור אורח החיים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/ או חוות דעת רפואית.
המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

המדריך לפתיחת האביב לכל המשפחה – מיוחד לתקופת המלחמה מבית אילמה

האביב הזה מביא איתו ניחוח חדש, ריחות של בקשת ריפוי והחלמה לגוף ולנפש, ניצנים של התחדשות הכוחות הפנימיים על אף כל האתגרים והחולאים שאולי חווינו עד כה.        ...

קרא עוד »

המדריך הבריא לחורף חזק ושמח לכל המשפחה – מיוחד לתקופת המלחמה מבית אילמה

החורף כבר כאן מזמן ומזג האוויר הקריר משאיר לכולנו הרבה יותר זמן בבית. תוסיפו לזה את תקופת המלחמה, חוסר הוודאות, הדאגות ממה יהיה תקנחו באכילה רגשית ומנחמת- וקיבתלם מתכון לחורף מעניין ומאתגר…        ...

קרא עוד »

5 עצות טובות ופשוטות שיעזרו לכם לחזק את כוחות החיים בתקופת המלחמה

ריכזנו לכם כאן במאמר 5 עצות טובות שיעזרו לכם לחזק את כוחות החיים בתקופת המלחמה:

קרא עוד »

בקרו באתרינו בעזרת דפדפן מודרני

דילוג לתוכן