צום רפואי - אילמה המרכז הגבוה לרפואה טבעית

ניקוי רעלים באמצעות צום רפואי

הצום הוא שיטת ריפוי מקובלת ברפואה הטבעית. למעשה, הצום הוא אחת השיטות העוצמתיות ביותר לניקוי הגוף מרעלים.
שיטת הצום הרפואי אינה מוכרת כל כך בקרב הציבור. במאמר זה ננסה להסביר מהו הצום הרפואי, מה ההיגיון שעומד מאחורי השיטה, מה הם התהליכים שמתרחשים בגוף במהלך צום, ואיך בפועל עושים צום.

שני דגשים חשובים לפני שנצלול פנימה:

  1. כשאנחנו אומרים “צום” הכוונה להימנעות ממזון, לא ממים.
  2. אין להתייחס לכתוב במאמר זה, כהמלצה לאדם, בריא או חולה, לעשות צום, ללא התייעצות עם יועץ רפואי או מטפל מוסמך.

מקורות הצום הרפואי

הצום מוזכר במספר מקומות בתנ”ך, כפעולה של זיכוך רוחני. גם בתורות רוחניות אחרות, נוהגים לצום כדרך להתעלות רוחנית.

בהקשר הרפואי, ידוע על רופאים גדולים בהיסטוריה, אשר השתמשו בשיטות שונות של צום כאמצעי לריפוי ממחלות.

הרמב”ם, אשר נחשב ע”י רבים לגדול הרופאים, כותב בספרו “פרקי משה” : “ואני יודע כי רבים מן החולים שסבלו ממחלות מסוימות והיה להם כוח רב וגוף חזק, וריפאתי אותם במניעה מן המאכלים זמן ארוך ובמסירת רפואות באותו הזמן”. הרמב”ם מתאר מצב של אנשים חזקים ובעלי כוחות, אשר סבלו ממחלות והוא ריפא אותם ע”י צום.

הרמב”ם ממשיך וכותב “והאחרים שסבלו מן המחלות הידועות היטב והיה חסר כוחם ונוטים לחלשות, ריפאתי אותם מן המקרה הזה במניעה מן המאכל, עד שוב הכוח. ושב כוחם לאותם החולים ונרפאו רפואה שלמה”. כאן הרמב”ם מתאר מצב של אנשים חלשים, חסרי כוחות, אשר סבלו ממחלות ידועות (נפוצות), שריפא גם אותם בעזרת צום. מכאן נובע שהרמב”ם מתייחס לצום, כשיטה כוללת לרפוי סוגים שונים של מחלות.

בהמשך מאמר זה נתאר בקצרה כיצד פועל מנגנון הריפוי של הצום.

הצום בתקופה המודרנית

בתקופה המודרנית, השימוש בצום הרפואי החל לפני כמאה חמישים שנים, בעיקר באמריקה, על ידי רופאים כמו הרברט שלטון. שלטון הקים תנועה שנקראת “חברת ההיגיינה הטבעית” ותנועה זו פתחה עשרות מסגרות ברחבי ארצות הברית לעריכת צומות.

שלטון הגדיר את הצום בתור “סכין המנתחים של הטבע” וכתב ספר על צום שנקרא “הצום יכול להציל את חייך”.

הריפוי הטבעי

בכדי להבין כיצד הצום מרפא, קודם כל יש להבין מה היא בריאות ומה היא מחלה.

הרפואה הטבעית מלמדת, שהבריאות היא דבר טבעי. תכונת הריפוי, היא תכונה שקיימת בגוף האדם מיום היוולדו – היכולת של הגוף לתקן רקמות פגועות ולהחליף רקמות פגועות ומתות, ברקמות חדשות ובריאות, ולפלוט את הפסולת שנוצרת אל מחוץ לגוף – זה הוא תהליך הריפוי שמתרחש באופן תמידי ובטבעיות, הגוף כל הזמן מרפא ומחדש את עצמו ופולט החוצה את הפסולת שנוצרת בו.

מתנה: המדריך השלם לניקוי רעלים טבעי כולל 10 הרגלים נכונים לאכילה בריאה. לחצו כאן להורדת המדריך בחינם>>

אם כך, מה היא מחלה?

מחלה, זהו מצב בו הגוף לא מצליח לנקות את הפסולת והרעלים בקצב שהם נוצרים. כאשר נוצרת יותר פסולת ממה שהגוף מצליח לפנות, מתחילה הצטברות של פסולת ברקמות הגוף, הפסולת מרעילה את הדם ואת רקמות הגוף, ומתחיל חולי.

הפסולת שמצטברת בגוף שלנו הינה תוצר של חילוף החומרים הטבעי של הגוף, כמו שהזכרנו למעלה. הפסולת מגיעה גם מהמזון וגם מהסביבה שלנו (זיהום אוויר, כימיקלים וכד’). הסיבות העיקריות להצטברות של פסולת בגוף הן: יצירת כמות של פסולת בגוף שלא מספיקה להתפנות בקצב שהיא נוצרת (בדרך כלל ממזון), או מצב בו הגוף נחלש (משלל סיבות). כתוצאה מכך, יכולת פינוי הפסולת של הגוף נחלשת ומתחילה הצטברות של פסולת, גם אם לא הכנסנו הרבה פסולת לגוף.

ד”ר טילדן, רופא שחי במאה ה -19 ונחשב לאבי תורת הרעלת, כותב בספרו “טוקסומניה” (הרעלה עצמית): “החולשה עצמה אינה מחלה. חולשה ואובדן הכח אינם מחלות. אבל על ידי עצירת ההפרשה של פסולת הרקמות, שהיא פסולת רעילה, הדם נעשה טעון רעלנים, לזה אנחנו קוראים רעלת. רעל בדם זו מחלה.”

אחרי שהבנו, על רגל אחת, מה היא בריאות ומה היא מחלה, נוכל עכשיו להבין את הסגולה הבריאותית של הצום הרפואי.

מזון ופסולת

כל מזון שנאכל, גם מזון בריא, תיווצר אצלנו בגוף פסולת מטבולית של אותו מזון. פסולת זו, מופרשת אף היא באופן קבוע מהגוף. כיום, המזון, במיוחד בחברה המערבית, מכיל כמות גדולה של פסולת ורעלים לא אורגנים (חומרי צבע וטעם, חומרים משמרים, סוכר וכו’). כמו כן, רוב האוכלוסייה המערבית אוכלת יותר מדי וצורכת עודף של מזון, הרבה יותר ממה שהגוף צריך.

עודפי מזון אלה הופכים לפסולת המטבולית שהגוף צריך לפנות כל הזמן, יחד עם כל הרעלים האחרים שאנחנו סופגים מהסביבה. כתוצאה מכך הגוף מתמלא ברעלים כל הזמן שהוא לא מספיק לפנות, והם מצטברים בתוכו.

חיסכון אנרגטי בזמן הצום

כאשר הגוף עסוק כל הזמן בלפנות את הפסולת המטבולית שנוצרת מהאכילה, הוא אינו יכול להתפנות גם לצורך פינוים של רעלים ופסולת ישנים, אשר הצטברו ברקמות הגוף במהלך השנים.

במצב בו אנו מפסיקים להכניס לגוף חומרי מזון (צום), הגוף מפסיק לייצר פסולת חדשה. במצב זה, הגוף יכול להפנות את כל האנרגיה שלו, לפינוי פסולת ישנה שנצברה ברקמות ובאיברים השונים, במהלך השנים.

אנרגיית העיכול

פעולת העיכול היא הפעולה שלוקחת מהגוף הכי הרבה אנרגיה, אתם וודאי מכירים את ההרגשה הזאת, אחרי ארוחה גדולה, שכל מה שאתם רוצים לעשות זה לחפש את המיטה הקרובה וללכת לישון.. זה מכיוון שכל האנרגיה של הגוף צריכה עכשיו להתמודד עם כל המזון (עודף מזון) שנכנס למערכת.

כאשר הגוף מפנה את האנרגיה בשביל עבודת העיכול, פעולות אחרות בגוף מקבלות פחות אנרגיה. ומערכת העיכול היא המערכת שצורכת הכי הרבה אנרגיה מהגוף.

הריפוי בזמן הצום

בזמן הצום איברי הגוף מקבלים מנוחה כגון: כל מערכת העיכול, הכבד, הלבלב, הכליות, אפילו הלב צריך לעבוד פחות… המנוחה מאפשרת התאוששות והתחדשות של האיברים. המנוחה מאפשרת הבראה – הגוף מבריא רק במנוחה.

כאשר צמים והגוף לא מוציא אנרגיה על עיכול ופינוי הפסולת שנוצרת, אז הוא יכול לתעל את האנרגיה לניקוי רעלים שהצטברו בגוף במהלך השנים , בזמן הצום רוב האנרגיה של הגוף מתועלת לריפוי ,אין פעולה אחרת חוץ מצום שתיתן לגוף כזאת מנוחה.

להלן מספר המלצות עבור מי שרוצה לנסות לצום צום קצר של מספר ימים:

  • 3 ימים לפני תחילת הצום מומלץ להתחיל לאכול תזונה שמבוססת בעיקר על פירות וירקות.
  • 3 ימים לפני תחילת הצום רצוי להפסיק לחלוטין עם שתיית קפה, אלכוהול וסיגריות.
  • רצוי לצום בסביבה נעימה ושלווה.
  • רצוי לקחת ימי חופש בזמן הצום, עדיף לא לעבוד.
  • כמובן לשתות מים במהלך הצום, שהרי נמנעים רק מצריכת מזון.
  • בזמן הצום אפשר לעסוק בפעילות גופנית קלה כגון הליכה בטבע.
  • כאשר יוצאים מהצום כדאי לאכול לפחות בשעות הראשונות רק פירות – מזון שקל לעכל.

בעיקרון כמו שהרמב”ם הסביר לנו הצום היא סגולה בריאותית כללית, אך יש מספר מצבים בהם אסור להיכנס לצום כגון תת משקל וכו..

לכן אנחנו מזכירים את הדגש שכתבנו בפתח המאמר, אנחנו לא ממליצים לאף אדם לצום ללא ייעוץ וליווי מצד יועץ רפואי או מטפל מוסמך.

ב-15 השנים האחרונות, יועצי הרפואה טבעית של אילמה סייעו לאלפי לאנשים להחלים ממחלות ולהירפא מכאבים בעזרת מעבר לאורח חיים בריא אמיתי.

נהנת מהתכנים?
למדת משהו חדש?

זה הזמן להצטרף למהפכת ה"בריאות הטבעית"
ולהרשם לשנת הלימודים הקרובה של "אילמה"- https://bit.ly/3MYafRk

 

המידע המוצג לעיל הוא מידע כללי בלבד המכיל עצות לשיפור אורח החיים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/ או חוות דעת רפואית.
המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בקרו באתרינו בעזרת דפדפן מודרני

דילוג לתוכן