הטיפול הטבעי בצרבת – חלק א’ בסדרת מאמרים על מערכת העיכול - מרכז אילמה

טיפול טבעי בצרבת באמצעות תזונה

צרבת זה מצב בו החומצה עולה מן הקיבה אל הוושט. בקיבה יש דופן פנימי העשוי מרירית שמתנגדת לחומצה, חומצה זו הכרחית ונורמלית כי בלעדיה לא ניתן יהיה לעכל חלבונים.

רמת החומצה בקיבה תלויה בהרגלי אכילה של האדם, הקיבה אינה מפרישה חומצה אם אין באמת צורך בכך, ישנן מזונות שדורשים מהקיבה להפריש יותר חומצה על מנת לפרקם, כגון: בשר וחלבונים מן החי וישנן מזונות שדורשים פחות חומצה כגון: אורז ובכלל מאכלים הקלים יותר לעיכול.

בצינור הוושט אין דופן פנימי כמו בקיבה שמגן מפני החומצה ולכן כשהחומצה מגיעה אל הוושט נוצרת תחושה לא נעימה של שריפה וחמיצות ולרוב זה מתחיל כחצי שעה לאחר האכילה.

הצרבת יכולה להיות ממוקדת באזור ספציפי בוושט ויכולה להיות לכל אורך הוושט ואז באמת נוצרת חוויה לא נעימה למי שסובל מכך.

ברפואה המערבית נותנים תרופות “סותרי חומצה” כמו למשל: “לוסק” או “אומפרדקס”, תרופות אלו מנטרלות את החומצה הטבעית שהגוף מפריש בחוכמה במטרה לעכל את המזון ואז המזון נשאר בגוף זמן רב יותר במקום להתעכל כראוי. מצב זה עלול להוביל לפירוק חיידקי במעיים ומשם למחלות מעיים דלקתיות וכל זה כי גרמנו לעיכול ארוך ומתמשך.

מדוע החומצה עולה חזרה אל הוושט?

ישנן כמה סיבות שבגללן החומצה עולה חזרה אל הוושט, כמה שנבין יותר את המהלכים שקורים לנו בגוף ונפתח מודעות , כך נוכל למנוע מהמצבים הללו להופיע בחיינו.

  1. סיבה ראשונה זה תסיסה בקיבה: כשאוכלים אוכל תוסס ומשלבים מזונות בצירופים לא נכונים, אוכלים מזונות שדורשים יותר חומצה בשילוב עם מזונות שדורשים פחות חומצה ואז החומצה שמשתחררת לא מפרקת את המזון כראוי ואז נוצרת תסיסה, התסיסה גורמת לנפיחות והחומצה עולה אל הוושט.
  2. דבר נוסף זה אכילת יתר שגורמת לקיבה לאבד את כושר ההתכווצות שלה ואז נוצרת נפיחות ושוב החומצה עולה כלפי מעלה ונוצרת: צרבת.
  3. סיבה נוספת זה מצב דלקתי, כשיש כבר דלקת כתוצאה מגירוי לאורך זמן אז כל מעבר של מזון בוושט יוביל לתחושת שריפה וכאב, למשל: אדם עם דלקת ישתה קפה אז עצם שתיית הקפה כבר מגרה את האיזור הדלקתי וגורמת לתחושת שריפה.

מה הטיפול הטבעי בצרבת?

אנחנו מבדילים בין 2 סוגי צרבות

1. צרבת קלה 2. צרבת כרונית קשה.

צרבת קלה זה מצב בו הוושט בריאה ואם לא אוכלים אז לא חשים בתחושת שריפה אך לאחר האוכל חשים תחושות של שריפה. במצב כזה די בלשנות את התזונה ולאכול מזונות בסיסיים , לאכול מזונות בצירופי המזון הנכונים הינה תנאי הכרחי במצבים של צרבות , חשוב ללעוס לעיסה איטית ורגועה ואז הצרבת תיעלם, כי השינוי התזונתי יוביל לריפוי ולא ייגרם יותר גירוי שיוביל לצרבת.

המלצות נוספות במצבים של צרבת חשוב לא לשכב לאחר הארוחה ולא לאכול בסמוך לשינה, אלא להקפיד לסיים את הארוחת ערב 3 שעות לפני השינה.

צרבת כרונית קשה מתבטאת כאשר אוכלים מזונות חומציים ובכל בליעה חשים תחושות של כאב ושריפה מפני שהוושט דלוקה באופן קבוע, במצב כזה הטיפול צריך להיות יותר חזק וההמלצה היא לשנות את התפריט למזונות בסיסיים בלבד, לאכול במשך תקופה אך ורק פירות (פירות בסיסיים כמובן) שלא דורשים כמעט אנרגיה עיכולית,

כל שעתיים לאכול פרי אחד מסוג אחד ולאחר כמה שבועות לעבור לתזונה טבעונית.

הרגלי התזונה הללו יאפשרו לגוף את ההזדמנות לרפא את הדלקת ולהפסיק את הגירוי התמידי הן בוושט והן בקיבה.

במקרים קשים ביותר אף נמליץ על צום מים ואם אין יכולת לכך אז אפילו דיאטת מיצים (מיצים טבעיים ללא סיבים) שיאפשרו למערכת העיכול מנוחה וכך אנרגיית הגוף תפנה לריפוי. במצב אקוטי של צרבת מומלץ ללגום מים קרירים או פושרים.

לא מומלץ לפעול על פי ההנחיות הנ”ל כל עוד נוטלים תרופות היות וזה מרעיל את הגוף ומכניס חומרים כימיים באופן קבוע.

 

נהנת מהתכנים?
למדת משהו חדש?

זה הזמן להצטרף למהפכת ה"בריאות הטבעית"
ולהרשם לשנת הלימודים הקרובה של "אילמה"- https://bit.ly/3s8qS4F

 

המידע המוצג לעיל הוא מידע כללי בלבד המכיל עצות לשיפור אורח החיים, ואין בו כדי להוות תחליף לייעוץ ו/ או חוות דעת רפואית.
המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

בקרו באתרינו בעזרת דפדפן מודרני

דילוג לתוכן